tisdag 29 maj 2012

Mångfald. Vi måste finnas.

Igår träffade jag ett gäng teckenspråkiga. Alla är inte döva. Nej, de är en salig blandning med olika grad av .. vad säger man? ...dövhet? ;-) En är inte döv alls men teckenspråkig. Flera har ytterligare funktionsnedsättning. De är alla i olika åldrar. Alla utom den som hör är på olika sätt påverkade av det utanförskap de utsatts för under sina liv. Som små hade de inget språk alls. En fick teckenspråk först i vuxen ålder. De andra fick ett språk när de kom till dövskolan. Men teckenspråk användes inte i undervisningen då. Två i gänget har inget teckenspråk på sitt boende. Alla har bidragit till samhället, betalat sina skatter och varit goda medborgare under hela sina liv. Hur belönas det? Vad har de fått tillbaka? Jag blir bedrövad över att tänka på hur de/ vi bemöts av en värld av idag. Vi ses som en belastning. Vi ses som besvärliga. Vi HÖR inte. Stackars oss. Mycket negativt tänk..Att växa upp med all negativ projektion skapar inte precis världens bästa självbild heller.

 Idag hade jag tänkt ta upp ett aktuellt ämne: Världen behöver mångfald. Men jag kan ju inte ta upp det sådär bara rakt av. Det blir bara tomma ord. Men jag gillar det här tänket. Helskarpt!

Världen BEHÖVER döva! Världen BEHÖVER teckenspråk! Världen behöver verkligen alla unika olika med och utan funktionsnedsättning! Olika kulturer och språk.Tänk er om det bara fanns ett enda språk i världen. En enda människotyp. Världen funkar inte så. Det finns global mångfald av allt. Blommor, träd, djur, fiskar....En global mångfald av precis allt från virus, bakterier, mat  till stenarter och allt som lever och inte lever. Och vi hör till allt detta. Döva har alltid funnits. Vi finns. Vi bidrar till en ytterligare dimension av kultur, språk och därigenom också utveckling. Vi behövs!

Först såg jag i de andras ögon ...." men hur tänker du?" Det är inte så konstigt. Att förändra tänket från: "att vara en belastning till att vara en tillgång",  sker inte med en gång. Det tändes så småningom en glimt i ögonen och allihopa i gänget växte allt eftersom det nya tänket fick fäste:" Världen behöver mig...Jag bidrar till global utveckling." Det är en hisnande tanke.

Det finns miljontals olika blommor därute. Tänk om det fanns bara en enda blomma överallt.  Så enbarmligt det vore! Det SKA finnas alla de sorter. DU behövs. JAG behövs. Vi finns. Vi är.

Och vi må så vara.
Som vi är.

Inga kommentarer: