måndag 15 oktober 2012

Dilldoftande Knäcke med västerbottensost

Mycket gott knäckebröd. Ska gräddas ordentligt. Kavlas riktigt tunt. Men de var lättare att baka än de mjuka tunnbröden. Recept finns på matklubben. se. Nu fick jag hjälp av Gubben med gräddningen. Det var bra få det. Fast jag måste "vakta" påsen med västerbottensost som jag rivit. När jag åkte och handlade tog jag med mig påsen!!!! Och det var bra det. För när jag kom hem så frågade gubben efter osten. "Jag ska baka av HELA osten har jag ju sagt!" Då hade han letat i kyl och frys efter osten medans jag var borta. Här får man vakta det som ska användas till mat och bak som en traveller vaktar pengar, pass och värdesaker. Helst i en midjeväska närmast kroppen. ;-) Det som är kvar ska till en sorts osötade grahamsbullar med kryddor och västerbottensost. Strösslade med flingsalt. Supergoda! Kallar dem för Midsommarbröd.

Utkavlade, i väntan på att gräddas. Det ryms sex på varje plåt.

Mina fina hjälpredor. Krus- och marmorkavel Min kruskavel är bara skräp! Lånade den här lilla fina av grannen!

Just de här SKA gräddas tills de får bra med färg. Då utvecklar den god smak från den knapriga osten.

Rullade tretti små bollar. De blir ca 15 cm utkavlade. Gräddade 29. Gubben åt upp en degboll.

Inga kommentarer: