tisdag 30 oktober 2012

Snöslask idag

Sveaskog avverkar en hel del någonstans västerut. Timmerbilarna kör skytteltrafik på byavägen. De är enorma och de kör väldigt fort. Hoppas alla byns katter håller sig undan. Det ska bli skönt när avverkningen är klar. Jag är inte van att vår lilla väg ska vara så trafikerad.

Åkte på ärenden idag, Posten, apoteket, affären och så biblioteket förstås. Återställde fyra lästa böcker. Har två kvar olästa. Lånade tre. Inatt snöade det. Morgonen blev vit och fin. Tills det började regna. Då blev det bara blött och slaskigt överallt. Trist.

Ikväll har jag avverkat en del av räkningshögen. Min ersättning har ännu inte kommit så resten får vänta tills den behagar dyka upp. Jag har nu blivit inskriven hos försäkringskassan. Jobb och utvecklingsgarantin som det så trevligt heter. Och livet blir ännu mer kärvt framöver.
Det blir till att spara in på så mycket som möjligt. Nu får det inte inträffa några oförutsedda kostsamma händelser. Peppar peppar. Ta i trä.

Dricker tranbär och citron. För att eliminera något otrevligt som verkar vara på väg. Vet att jag har suttit på kallt och inte alls varit rädd om mig. Sånt straffar sig lika säkert som amen i kyrkan nu när man närmar sig medelåldern. Nu hoppas jag på tranbärs och citronkuren. Måhända det fungerar.

Medelåldern... uhh. Vad tiden flyger iväg. Rara kotten fyller tolv! Kvitterill är fem. Syskonbarnen är vuxna. Och jag....jag är g a m m a l. Fast ändå inte. Kotten sa för inte så längesen att jag var yngsta mormodern i hans klass. "Alla andras mormödrar var typ sjutti och åtti, Jäääättegaaamla! "
Välsignade Kotten. Andras jäääätttegaaamla mormödrar får mig att känna mig mycket mindre gammal. ;-)

Nu ska Mojo in, vare sig han vill eller inte. Nu är det nattadax! Snarkofagen väntar....






Inga kommentarer: