måndag 22 oktober 2012

Rågkakebak!

Bestämde mig ikväll för att baka mjuka rågkakor. På en liter vätska. Lite honung och sirap bara för jäsningens skull. Så glömmer jag brödkryddorna. Det var harmeligt för det är definitivt inte gott utan.  Men vad gör man. Det är bara att ta skeden (brödet) i vacker hand. Det får lov att gå an. Jag får kompensera smaklösheten med smör och smakrika pålägg. Hade tänkt ge grannen en påse bröd. Men det gör jag inte nu. Det här får jag vackert behålla. Det får åka ner i frysen till sämre tider. För sämre tider blir det. Jag har bara några få stämpeldagar kvar. Om ens det.

I morse städade jag en låda i köket. Mojo skulle prompt vara med. Han var ner i lådan och tittade. Lade sig i lådan. Under tiden såg jag Simba komma. Sen fick Mojo bråttom till dörren. Simba stod och jamade på altanen. De två skuttade ner till båten som nu står lite längre ner på gården, upp och ner vänd. Där lekte de en lång stund. Med Mojo ur vägen gick det fort göra det jag skulle. Påsklämmorna stoppade jag i ett par plåtburkar. Nu slipper jag ha dem utspralade i hela lådan. Där har jag också en plastpäsepenna, plastpåsar, spritsen (som jag trodde hade förkommit.) och måttsatser. Ordning och reda blev det.

Fortsatte lite i skafferiet med att flytta flingsaltet till en pressglas-ask med lock. Solroskärnor i en burk och så vidare tills jag blev någorlunda nöjd med situationen i skafferiet. Det är inte perfekt men duger bra. Letade fänkålsfrönpåsen och råkade vända hjorthornssaltpåsen upp och ner. Många eder och ful-ord!

I lördags var jag på VDL möte. (Västerbottens Dövas Länsförbund.) Jag är ju medlem i Västerbotten såväl som Norrbotten. Det var kul se nya ansikten och få delta i mötet. Vi kom tillbaka Skellefteå rätt sent på kvällen. Jag såsade hos min bror till halvtolv-tolv på natten och åkte sen hem därifrån. Sov några få timmar och klev opp halvsex. Vågade inte somna om för jag skulle med bussen kl 8 från Piteå. För att åka till IKEA i Haparanda. Å, så trött jag var. Övertrött. Det var trevligt och alltid roligt få handla men som alltid så blir jag så dålig i ikeas lokal. Fick astma och blev tusen gånger tröttare. Jag glömmer alltid att jag blir sjuk i den där lokalen. Nåväl, jag överlevde shoppingen och det var härligt att få åka buss och bara få koppla av efter en lång shoppingdag.

Nu har jag en enorm jättedisk som står och väntar på mig. Den långa räkeln till pepperoniplanta ska ha vatten ser jag. Den har växt nästan opp till taket. Den måste vara släkt med gurkan! Den har blommat många gånger men jag har inte hunnit vara dit och pollinera på senare tid. Därför har den EN liten, krokig pepperonifrukt allra längst ner. Inte så värst fruktsamt. I brist på växthus så har den fått stå inne hela sommaren för det var för kallt ute för den här rara medelhavsväxten. I köket luktar det förutom nybakat bröd, indiskt thé: Masala Chai som jag har sippat på - minst en hel liter - under hela dagen.

Längtar efter glögg....

Till lunch vart det soppa och till middag laxgryta gjord på "ingenting" och " lite av varje". Jag är en fena på att svänga ihop någonting av ingenting. Om lusten faller på. Det kan vara lite si och så med det.

Längtar fortfarande efter glögg...

Bild på liten ensam pepperoni och de menlösa rågkakorna kommer...








Inga kommentarer: