torsdag 25 oktober 2012

Knas-dag! Tisdag

Jag sov som en stock ända till 14. 00! Så hemskt! Tog nog igen all förlorad sömn den sista tiden. Pappa skickade sms om att jag var fikaansvarig på dövföreningen idag. Hjälp! Vad skulle jag hitta på att bjuda på? Efter inventering av kyl, skafferi och frys
såg jag att jag faktiskt kunde sno ihop rulltårtor med hemgjord hallonsylt. Vispgrädde på med aprikoser och blått strössel. Hann inte så mycket mer än att baka och fara iväg. Det tar drygt 50 minuter att köra med allt vägarbete på E 4an...Den ser förresten ut att vara invaderad av ett kringresande tivoli med alla fordon, varningsskyltar, blinkande lampor och karlar i sina neongula ställ med reflexer. De bygger mötesfri landsväg mellan Jävre och Kinnbäck. Jag är petnoga med att köra sakta där de jobbar. De har rätt till en trygg miljö på sin riskabla arbetsplats. Så trygg den nu kan vara. De gör en toppeninsats med sitt jobb. Har ännu inte sett nån tjej överhuvudtaget som vägarbetare här. Det ser ut att vara ett övervägande mansdominerat yrke.


Populära bakelser gick åt på dövföreningen.

Hembakad rulltårta med hemkokt hallonsylt, vispad grädde och persikoklyftor. Lavendelblått strössel.

Gjorde dubbelsats rulltårta på en gång. Det gick fort och blev bra. Lite torrt, glömde 4 msk vatten....

Inga kommentarer: