torsdag 28 maj 2009

Minns

Idag är en dag fylld av minnen mer än vanligt.
En av hennes stora favvoböcker var "Skicka vidare".
Likaså filmen med samma namn.
Om du inte sett eller läst den. Gör det.
Skicka sen vidare.

Hon tyckte speciellt mycket om: Skrovmål med smältost, ugnsbakad lax på saltbädd, rökt lax, räkmackor på båtmuseet i Skellefteå, kaffegetost från Svartbergets getfarm utanför Arjeplog, coca-cola, dajmtårta, rökt och torkat renkött, jättestora goda kanelbullar på café, moster fia, hennes mosters vaniljhorn och hemmagjorda glassdrinkar på frukt, glass, läsk och isbitar. O´boy. Sina egna hemmagjorda pizzor. Löjrom och sikrom med finhackad lök. Hennes sista födelsedagstårta från Kvartersbageriet som hon fick på 18 årsdagen älskade hon. Vi fick på nåder ta en pyttig, liten smakbit från den. Den skulle sparas och förevisas kompisarna. Vi, släkten fick hålla tillgodo med den hemmagjorda tårtan. :-)

Minns hennes första egenhändigt bakade kanelbullar i lägenheten sin. Hon var SÅ stolt. Bjöd mig att smaka. Lite torra, hårda. För mycket mjöl. Försäkrade henne att de var absolut de godaste kanelbullar jag ätit. Hon strålade. Visade kökshanddukarna hon själv fållat och höll på att brodera.

Vi fick ha henne här i 18 år, 4 månader och 20 dagar.
Det är 6:e året nu utan henne.

Trollungen min.

1 kommentar:

norrskensflamman sa...

Minnena kommer så ofta för mig.
Nu är allt borta jag fattar det ej.
borta är sången borta är skratten...(sång av Annalena Lövgren)
Att minnena blir starkare eller gör sig mer påminda vissa datum förstår jag verkligen ,även om minnena är med dig varje dag.Genom
att minnas och prata så har hon funnits.Om man inte skulle prata om henne vore det som hon aldrig funnits.Nu finns hon med ändå på något sätt