söndag 3 maj 2009

Sköna maj

Flamman kom, vi gjorde varma mackor och drack vin till.
Jacob´s creek Shiraz rosé vintage 2008. Jättegott!
Ett annat vin som oxå får godkänt för att vara
rött och billigt är Umbala.
Det är så billigt att jag trodde det var skit.
Det är otroligt prisvärt.

Idag har jag tvättat hela dan. Målat elefanten äntligen.
Den är inte klar än. Ånej, två lager grundfärg idag.
Nu ska den torka och sen slipas.
Sen ska rödfärgen på.

Nästa projekt blir utebordet. äggskalsvitt.
Möbler utomhus grundas och målas med oljefärg avsett för staket. Jättedyrt men det bär sig och det håller. Förhoppningsvis min livstid ut. Så fort tjälen går ur jorden ska torkvindan stagas upp. finns det nått värre än en torkvinda som lutar på trekvart. Jag hade funderingar på att flytta den till baki vebon. Men där är herregu mycket fåglar. Först är det föräldrapar av alla de sorter. Svalan, sädesärlan, skatan (de brukar bo i ladan bortöver men kommer och retas med småttingfåglarna) nån sorts tita eller svartvit flugsnappare. Lägg sen till alla deras ungar som sen ska ut och flygträna. Då blir ju torkvindan ett ypperlig landningsplats. Nää, den får stanna där den är. Sen så har jag en tvättlina mellan en björk och tall. En sån måste jag ju bara ha när jag bor så här! Det är nått speciellt med tvättstreck. Hemtrevligt. Mysigt. Det finns folk som stör sej på tvätt. Eller så skäms de för sin egen. Bah! Larv. Nu behöver man ju inte sätta upp det precis i ögona på folk. Men JAG tittar då aldrig ingående på andras upphängda tvätt. Däremot för ett par dar sen såg jag en lina uppspänd mellan en lada och en gammal ladugård. Med en massa upphängd tvätt. Det var så geunint. Levande.

Nog om tvätt.

Jävrefjärden eller vad den nu heter är isfri.
Havet är blått så långt ögat når.
Jag har inte hunnit ner till vår fjärd härute och kolla.
När isen går från rävahavet där stugan finns.
Då e det vår. Här är det oxå vår.
Ärlan har kommit och vill bygga bo.

Å, jag minns när jag dristade mig till en hårtvätt i sjön från en roddbåt.
Nån dag efter isen gått. Jag minns än hur vansinnigt otroligt kallt det var. Huvudet blev helt nerkylt. Kändes som jag först blött ner det och sen frusit in det i - 20 grader. Det var väl typ 30 år sen. Jisses. Så längesen! Nåväl, jag vart jättesjuk. förkyld och hög feber och mådde verkligen uselt. Min mor sa: Aldrig bada eller vara i sjön före midsommar. Så blev det. Än i denna dag.

Imorron börjar arbetsveckan. Jag känner mig inte riktigt kry. Vänster ben och fot och arm är ordentligt svullet. Jag gillar det inte. Hoppas det går till sej. Dagens krämpa! Tadaaa! JAG kan då kvalificera mig till utomordentlig kandidat av Dagens Krämpa!

Gonatt månbelysta värld.

1 kommentar:

norrskensflamman sa...

Hänger själv ut tvätt men inte trosor.när jag var tonåring å bodde oppa bojn var det en man som stal trosor från sträcken plus att han stal dam sadlar från cycklar.Undrar var ha gjorde med dem.
Han var då inte frisk i alla fall.
Ha en bra dag