söndag 17 maj 2009

Varmt och härligt

har det varit dessa dagar. Kvitterills elefant är äntligen klar. Den blev röd. För det var vad jag hade hemma. Lördag förmiddag kom de små och sen har det varit väldigt intensivt och roligt. G har en "koja". En sorts husbilsdel som är avlyft och står på backen. I den har han städat, fejat och gnott tillsammans med Jeppe. Den blev jättefin. Har lovat fixa nya gardiner, dynor och kuddar. Svart, vitt och limegrönt blir färgerna. Dödskallar. Hoppas det blir bra. Han vill sy något själv oxå. Det ska han få. En flagga kanske? En som går att hissa och hala ner? Och ett liiitet klädstreck. Det behövs. Till alla skurtrasor de använder!

Premiärtur på minicrossen! Nu har det torkat upp så pass att morfarn plockade fram crossarn ackompanjerad av en mycket ivrig gosse. Efter att ha crossat överallt så testade han potatislandet. Körde fast i leran och ventilen till slangen lossnade. Ingen luft i bakdäcket. Gråt och tandagnisslan. Lovade köpa ny innerslang. Lika bra köpa nytt däck oxå för det som sitter på är urgammalt och slitet. Biltema verkar ha grejjor. ska kolla imorgon. Då ska jag ju ändå till Luleå.

Lilla hon har kört trädgårdstraktor. Med mig. Det var visst jätteroligt. Och det var ju skoj. Men vilka nypor ungen har! För det här med att styra är det ju lite si och så med så där skulle jag hjälpa till. Det gick lite dåligt. Det går inte vara två som styr. Och absolut inte när den lilla bestämmer sig för att hon faktiskt KAN SJÄLV. Med milt våldrattande så parkerade vi. Det är nog bäst vänta några år till. Till dess får hon öva på sin lilla röda trike med pedalerna därfram.

Vi var nästan aldrig inne. Jo, bara för att äta och sova men annars så var vi ute för jämnan.

Nu har jag tatt bort tre tallar till förmån för en rönn. Jag gillar rönn. Rönnstackarn trängdes med tallräklarna så nu var det dags få frihet. Det är jättesvårt etablera rönn här. Älgarna och rådjuren äter opp dem. Tack vare tallarna så hade de missat den här rönnen så den hunnit växa opp. Har två rönnar till på tillväxt men de blir stympas och reduceras varenda vinter. Finns det typ stopp & väx ?

Sen så behöver jag......väderbeständiga plastband. Vart får man tag på sånt. Jag måste markera o knyta på allt jag vill ha kvar så de inte ryker när gräsklipparn eller röjsågen går igång. Nu såg jag att ena svartvinbärsbusken gått till de sälla jaktmarkerna. Traktorn förpassade den dit. Ska måla illgröna käppar. Nej oranga. Röda. Hm, får se vad färg det blir men något måste jag göra för att rädda mitt skrala bestånd av växter. Fick tre häggmisplar i fjol av gubben. Samma gubbe invigde röjsågen med att jämna en av dem med marken. Så nu är de bara två. Allt lever farligt här.

Vad jag är sugen på att gå ut och räfsa nu. Men ska orka med morgondagen. Bäst låta bli. Får vara nöjd med att operation Rädda Rönnen är genomförd. Ska sukta efter syre´n. O, vad jag vill ha syren här. Och körsbär. Och äpplen. och en massa annat. Krusbär...mmmm

Krasst: Här finns lingon, blåbär, hallon, tall, gran, enris, mossa och massor, massor med myror.
Tack vare myrorna finns inga ormar. Mitt på rådjursgärdan har vi ett"surhål". Vad för träd kan trivas där?

Nu e det dags att göra natt. Nattinatti Moder Jord.

1 kommentar:

norrskensflamman sa...

Låter som en kul och intensiv helg.
Svenska flaggor på pinnarna kanske räddar växterna.Eller varför inte för varje gång han klarat stt inte köra över växterna så blir det pris en burk tex.Välklippt matta men kanske inte så kul.