fredag 1 maj 2009

Årets första mygga!

Å, vad härligt det är!
Jobbade till fyra igår och upptäckte att jag skulle ha jobbat halv dag bara. Oj! Det var en skön kväll igår och en skön dag idag. Smältvattnet rinner, snön tinar, det är ljuvligt skönt ute. Lilla vilda familjen kom hit idag och vi har härjat ute på gården. Starke G fick köra fram lilltraktorn, vi hakade på släpet och så har han och jag tatt fram trädgårdsmöblerna. Vilda bebin har fått åka traktorvagn då släpet var tomt. Jättekul! ja, åsså hör det ju till att kvasa i vattenfyllt dike med nya rosa kittenstövlarna. Cyklarna har åkt fram och jag ska köpa hjälmar till båda två som de får ha här i skogen.

Baki vebon surrade nått litet mitt framför nyllet, jag såg inte vad det var först. Åldern tar ut sin rätt ju. Allt som kommer för nära blir bara suddigt. Tog ett steg bakåt och fokuserade blicken. Å, en mygga! En såndär rätt stor en med långa ben. Tur de är små ändå. De är vansinnigt fula! Kolla in en i förstoringsglas eller mikroskop. De ÄR bläh! Nu var den här faxist rätt söt, en nyckläckt kärrmygga som tog sin allra första flygtur. Helleduttandeändå. Hm... övervintrar myggor? eller är det bara äggena som gör det? Det kanske inte kläcks nåra mygg i maj? Det kanske var en gammal myggkärring det där? Då e det en annan femma. Inget helledudane där inte. Myggjävel.

Vilda bebin har gått o lagt sej. Med tytte, snutte och lälling. Vilde bror härjar ute. Han ska plockas in och varvas ner lagomt till läggdax. Kvällssolen lyser obarmhärtigt genom mina urskitiga fönster. Får se när jag ids ta itu med dem. Kanske till hösten... ;-)) Då har jag tid.
Nej, nu ska gamla skröppelmormor ut och jaga en viss liten gosse.
Goodbye virtuella värld!

1 kommentar:

norrskensflamman sa...

Det var ev ett tjällamoy som dom kallas.Tror de kläcks från att va mygglarver .Tidigtpå våren.Bitts ej.så bus me barna verkar varit en fin helg med vilda lekar.
Tack för mysig lördag kväll med varma mackor och rose vin,samt övernattning.
kram.