onsdag 22 juli 2009

Inte saknar jag sysselsättning

med lilla familjen här. Det gälleratt hinna få i Lilla Hon frukost innan hon ska ut till kåninen. Lilla kotten hade sovmorgon ända till tio. Idag visste jag inte vad vi skulle hitta på. Så kom jag på att vi kunde tömma "grillringen" på gräslök och jord. Urustade mina små slavar med varsin spade så satte vi igång. De hade jätteroligt. De hittade mina poetnarcisslökar, feta daggmaskar och larver och gud vet vad i den svarta gödselrika mullen. Gubben gjorde lunch lagomt till tolv. Jag sopade av två lortungar. Jordiga från topp till tå! Sen tvål och vattentvätt innan vi satte oss till bords.

Sen skulle diktatorn sova middag förståss. Vi hittade en snuttefilt men inte den andra, Nasse fann vi oxå men ingen tutte. Hon vill ha sin tutte. Den är borta men vi får söka den sen. säger jag. JA! säger hon. Och om vi inte hittar den kan vi fara på fären (affären på Feliciska) och köpa en ny tutte! Ja, det kan vi säger jag. Och med det låter hon sig nöja och somnar utan tutte. Resonabelt litet barn. Vid middan säger Lilla Hon med sin lilla ljusa röst till Kotten som krånglar lite över maten: Men Gabbe. Du måste äta så du kan köra brummbrummaren sen förstår du lilla vän. Försök äta nu. Det går så fort bara du blir klar nångång. Sådär lillgammelförståndigt. Och drar sin lilla hand över hårfästet hans. Kotten kan inte låta bli att le och be henne göra detsamma. Jamen, JAG ska inte köra crossare efter maten säger hon bestämt. Och äter inte en tugga till.....

Idag gjorde jag en rabarberkaka i långpanna. Den blev vansinnigt god. Till och med Gubben som inte gillar rabarber tyckte det var gott. Nyttig är den ju inte förståss och gillar man inte rabarber kan man ju ta något annat. Här är receptet: 4 ägg och 3 dl socker vispas. 3 dl mjöl, 1 rågad tsk bakpulver och en rågad tsk vaniljsocker blandas. Rör ner i äggsmeten. Fördela finskuren rabarber i botten av en långpanna klädd med bakplåtspapper. Häll smeten över rabarberna. Hyvla kallt smör eller margarin med osthyvel och täck smeten med skivorna över hela plåten. Strö över rikligt med pärlsocker. In i ugn i 175 grader i sisådär 20 minuter ungefär. Servera med glass eller vispgrädde. Vi hade bara vaniljvisp hemma. Det blev nog så sliskigt...vaniljvisp är så sött i sig och kakan blir också söt.

Nej, nu ska jag röja diskbänken. Utanför köksfönstret springer grannen mittemots svarta, halvlånghåriga Sotan med grannen i välkrattade gårdens gråa, haklappsprydda vitstrumpa. Vitstrumpa är inte kastrerad och har inte fattat att Sotan inte är tillgänglig. Hon är steriliserad. Eller så skojar de och leker bara med varann. De ser ut att vara goda vänner, de två.

I byn finns tre igelkottar. Lilla kotten och jag var och tittade på två av dem igår. Två är märkta. Den med rött heter Krister och den med blått heter Janne och den tredje heter ingenting ännu.
Jättesöta!

Ha de gott!

2 kommentarer:

Agneta sa...

Vad mysigt ni har med barnbarnen hemma hos er! Sköt om er! Kram

norrskensflamman sa...

Tre kottar???
Du menar väl fyra finns det eller?
Ja tack en sån kaka äter jag gärna nästa gång jag kommer.