onsdag 15 juli 2009

Måla tar tid...

En massa tid. Mer tid än jag trodde. Det ska grundmålas, täckmålas och torkas mellan varven. Det går inte måla allt på en gång heller. Överdelar för sig och underdelar för sig eller hur man nu ska säga. Åsså ska det vara torrt , ordenligt rejält torrt innan man vänder på dem. annars kletar det fast och det blir fula märken. Tro mig. Jag vet. Idag målade jag en del saker utanför altan. Jodå, jag hann få in det under tak innan regnet. Nu är det jättetrångt på altan. Det svåraste är att ha tålamod och vänta .

Tog bort bottennätet i kaninburen. Musse Pigg trivdes inte med det och det var små maskor så han kom inte åt gräset bra. Nu blev det jättebra och jag ser hur skönt han tycker det är att ha direkt markkontakt. Nu finns risk för att han antingen rymmer eller något rovdjur kommer åt honom eller ruckar på buren. Men risken är liten. Hellre har jag en glad och lycklig kanin om än hans liv blir kort. (OM det nu skulle gå illa....)

Attans vad brämsar det finns! I alla storlekar, kulörer och former... De långsmala gråsvarta är lömskast. Biter igenom kläderna gör de också. Stackars alla fyrfotingar som går på bete. Då jag hade mina hästar, tog jag in dem så de slapp värsta hettan och bromsarna på dagen. De fick vila i stallet. För att sen gå ut igen på eftermiddagen. Det tyckte de var jätteskönt.
Jaaa, det tyckte jag också idag.....
jätteskönt att kunna gå in i lilla nästet och slippa de usla bitska krypen!

Finns det enkla knep som håller dem borta? Inte beckolja tack..
MyggA är jättebra men just nu får jag astma av den.

Förresten, jag köpte en vattenkanna på coop.
Trettinie kronor. Svart. Väck med vileda-hinken! Yeah.
Hade jag plats skulle jag vilja ha många olika vattenkannor.
Så kan man använda just den som passar för just det humör man är på just då. En gammal zinkkanna om man är inne på Tasha -Tudor-stilen. En tjusig emaljerad. En hippieblommig Dharma-kanna. En nostalgisk med rosor....
Äh, å vad jag är prylfixerad. Jag som tycker att jag inte är materialistisk. Det är jag ju visst det.
Jättematerialistisk fast ändå inte....Hmmm...Det beror på hur man ser det. De där kannorna i plast är billiga, praktiska men tråkiga. Vansinnigt tråkiga.
Nu äger jag en svart en. Håhåjaja. Jag får väl måla den också.

Nej, slutsvamlat nu. Gokväll...

1 kommentar:

Agneta sa...

ja vi kvinnor gillar ju pyssla och fixar prylar och snygga till hemma!
Ja det tar ju evighet med målningsarbete.grundarbeta sedan måla och torka mellan osv.. Bara vi måste ha stora tålamod och kan inte påskynda torktiden ;-( men i slutänden blir det klart och fint!