onsdag 29 juli 2009

Morrnmorrn!

Igår hälsade jag på Norrskensflamman några timmar. Det var kul. Vi surrade på som vi alltid gör då vi träffas. Gott kaffe, bubbelvatten och jättegoda smörgåsar. Sen for jag på stugan och hämtade de sista skifferplattorna och hönsburen. Jag orkade inte ta mer. Fick hjälp med att lyfta på den av två till, Ulliz och Herr T. Tack ska ni ha! Surrade fast den nertill ordentligt i släpet. Bad en bön om att den skulle hålla och stå stadigt i de knappt 4 milen hem.

Det finns inga bestämmelser om hur högt man får frakta på släp. Ja, det måste ju vara lägre än de broar och viadukter jag passerar förståss. Buren är väl två meter och lite till. två och en halv. Åsså ovanpå släpet. Den var bredare än släpet så det stack ut på sidorna. Vart högt som attan! Det gick jättebra köra hem. inga problem. Inget rep lossnade och inget rörde sig, Fastnade ingenstans heller i nån luftledning. Skönt.

En gång hade jag lånat ett jättebrett släp, glömde att jag körde med släp och svängde in på Max, ni vet, därute man beställer då man kör bil. Drive in. Jag beställde och körde fram. Krasch, bom! Jag hade mejat ner den där beställningsskylten. Ånej.... körde fram till luckan och röd som en tomat säger jag: Eeehhh, jag GLÖMDE att jag hade släp. Det var inte meningen. Jag har demolerat den där tavlan. Tydligen hade de försäkring för sånt för det vart inget mer med det. Men ändå! Sen dess har jag inte glömt att jag kör med släp. Pepparpeppar.... Det lånade släpet klarade sig. Det vart ingenting på det. Ett jättebautasläp med väldigt stadig konstruktion. Puh!

Nu skruvar jag ihop stolar, köksstolar. Sen lasta av släpet och tebaks och hämta det allraallra sista. Förresten, när jag kom hem var det folk här och fest. Ja, så mycket folk var det ju inte. Gubben min och hans syster och hennes gubbe. Gubbarna hade fest. Jahapp. Jag fixade ihop varma mackor åt oss alla och drack massor med kaffe för jag var så trött. De for vid halvtolv inatt. Jag somnade bums trots kaffet?! Sov gott till fem-sextiden imorse. Gubben ligger utslagen. Jag skruvar stolar. Det blir SÅ fint. Bild kommer senare..

1 kommentar:

norrskensflamman sa...

Jo du morrn på dig själv.
jag hoppas innerligt att det gick bra med skiffer och hönshus igår.
du ringde aldrig om hjälp så jag antar att du löste det på något sätt. Ha en bra dag. kram