fredag 31 juli 2009

Nattsudd

Klockan är halvtvå. Det går mot höst. Varma dagar men kalla nätter. Mörkt är det också. Satte mig med räkningarna för en och en halv timme sen. Hade glömt dem totalt. Nåväl, nu är då allt klart när det gäller dem. Mår lite bättre nu. Har druckit typ fyra liter vatten idag. Grannbarnen kom ner i afton. De var sååå nyfikna på vad jag skulle ha i "hönsburen". Skojade med dem och sa; Små barn. De trodde mig inte. Berättade för dem att jag ska ha järnmöblerna i den och var den kommer att stå så småningom. Då vart det inte spännande längre så de drog hemöver.

Ibland kan jag bli så metodiskt petig när jag gör något. Idag spolade jag av varenda kruka, liten som stor och sorterade ut alla plastkrukor och satte ihop dem éfter storleksordning, färg och typ. Så klart det tog flera timmar. Det är över hundra, kanske tvåhundra.... eller mer.... Knäppt!
De mindre tunna plastkrukorna ska grannen bortöver i Gravlund få. De odlar i massor och har flera växthus. De får säkert användning för dem. Jag föredrar lite större, stadigare krukor. Brukar fylla dem med bra blomjord, lämna några cm överst i och där fylla med såjord. Då slipper jag skola dem för det är inte roligt hålla på att skola i ett med pyttiga sköra plantor i pyttiga sköra krukor. Orka. Men hålla på och noja med att spola rent , torka och sortera ids jag. Helknasigt. Det var mycket tomma spindelbon, döa getingar, getingavfall eller vad man nu ska kalla det. Getingskit, för det fanns tre tomma getingbon i min kruklåda.

Lådan är 1 meter bred, två meter lång och en meter i framkant och högre i bakkant och med as-tungt lock. Nu har den tjänat ut sitt syfte och får byta innehåll. Jag slipper fäkta med getingar i fortsättningen. Gubbens pinaler flyttar in dit. Han får fäkta. eller köra med Radar.

Jag är då inte allergisk mot de små randiga liven, tack och lov. Har blivit stucken vid tre olika tillfällen minst, på stugan och minst 21 gånger vid ett och samma tillfälle av jordgetingar. Jo, man blir anfallen om man trampar runt i ett jordgetingbo när man tänker plocka blåbär. Jag hör dem inte. Allergisk är jag då inte. Tur det. Om ni undrar så gör det väldigt ont. Men det går över....

Nu har jag kollat upp på nätet om smutsiga kaniner. Intressant, Oftast beror det på fetma eller skadad rygg. Om kaniner får sprattla hejvilt kan de skada ryggen. Då får de problem med vissa rörelser. Då får man hjälpa dem att hålla sig rena i bakre regionen. Den här är inte fet. Då är det nog ryggen. De skadas ofta eftersom det är oftast barn som hanterar dem. Det är inte lätt hålla i en sprattelkanin om den nu bestämmer sig för det. Galltvål och ljummet vatten. Jahapp. Bäst göra det på morron då så den hinner torka till natten som ju är så kall. Galltvål ska inköpas oxå. Och jodopax är det väl lika bra att ha hemma. Någon typ av sårtvätt iallafall. Han är alldeles sönderbiten av myggen på huvudet på ovansidan av öronfästet. Aloe vera har jag. I en kruka. Den kan man ta till efterbehandling. Jag är allergisk mot kaniner. Men det kan inte hjälpas. Lite kaninpyssel dör jag inte av.

Sov gott!

1 kommentar:

norrskensflamman sa...

Har man inte jobb så skaffar man det!!!Kanske lite överkurs med krukorna ,men säkert blir det bra då du behöver dem.Behöver du fler kan du få av mig,hi,hi.ifjol såg jag din getingkolloni som du hade i lådan.Inte kul.