fredag 20 januari 2012

Morotshuvudbry, nyttighetsgrejer och byatrafiken....

Ett helt kilo morötter och det är bara jaq som äter dem. Ingen annan härhemma. Så vad gör jag. Skalar en morot och knaprar på den lite halvhjärtat. Så trist. Jag kan inte knapra upp ett helt kilo. Rivna är jag less på. Så plötsligt får jag syn på mixern som står på arbetsbänken helt sysslolös. Så jag skalar två stora - jag lovar - jättestora morötter och skivar ner dem i mixern och tillsätter pressad blodapelsin. Det är det ni ser här:


Plockade fram matlådan med rödkålsmorotsgrytan ( som jag bloggat om tidigare) , tillsatte en rejäl klatt tomatpure, japansk soja och pepparrot. Värmde i micron tillsammans med lite överbliven pasta.


Med min lite puréaktiga hälsojuice blev det värsta nyttighetsgrejen. Ja, inte pastan tyvärr. Men det vart gott också. Gillar man inte riven pepparrot kan man ju sätta dit vadsomhelst som man tycker om och få variation.
Gubben får äta sin bogsteksgryta själv. Jag är inte så värst trakterad av hans okryddade mat. Och han gillar inte min kryddade. Inte jämt. Vissa dagar blir det att vi äter var för sig. Det går ju det också. Bättre det, än att bli DEPRIMERAD av att jag " förstört" maten med något tomat-aktigt. ;-)

Mojo och jag promenerade till sophuset också idag. Han var riktigt på hugget. Tassade ivrigt på i hjulspåren mitt på vägen, lillkissen. Så kommer en flott stor bil och jag försöker nappa åt mig katten men han slank ur näven. Så jag stannade kvar på vägen och gick så bilen tvingades sakta ner och registrera katten innan jag släppte förbi honom. Det gick bra trots allt. Mojo vet ju inte var vägrenen går. Han blir ängslig och osäker. Han går ju i hjulspåren på grund av snön. Då vi går hemåt möter vi samma bil igen och den här gången tog jag fast Mojo och bar honom. Han körde fort, karln. Det var ingen bybo. Måste varit en sommarstugeägare. Eller nån nyfiken en. Så vi låter bli gå vägen österut. Vi går bara västerut. Den vägen är så tråktråååkig nu mitt i vintern. Samma vy hela tiden.
Nåväl, vad gör man inte för sin katt. Motion behöver vi ju båda två.

Förresten, Mojo tycker E4an är döläskig.
Den hörs ju vid sophuset. Bra.
Då vet han.

Ha nu en underbart mysig fredag och helg!

Inga kommentarer: