torsdag 12 januari 2012

Sopsortering....

Våra hem är inte byggda för det. Jag har ingen PLATS för att samla på sopor som ska till återvinningen. Papper åker ner i en före detta snygg papperskasse från Ittala. ;-) Nu är den lite skamfilad men får hänga med en samlings-vända till. Glas, plast och plåt i en plastpåse i pannrummet. Det får jag sortera upp på själva återvinningen. Sen är det hushållsavfallet som måste väck varje dag för att inte bli äckligt. Brännbart. Pappersförpackningar. Kartonger. Ja, jäklars anåda. Har man två-tre mil till återvinningen gäller det att samordna det hela. Och sen får vi inte glömma pantflaskor och burkar. Lika bra ha en återvinningsstation hemma. I miniformat. Det ÄR ju det redan. Idag kändes det verkligen som det.

Sen nångång... när vi har ett redigt golv i garaget. Eller ett redigt garage eller nån byggnad av nåt slag. Då skulle jag vilja ha Ikeatunnor uppradade till allt det där. Vad skönt det skulle vara att slippa allt gytter på olika ställen inomhus.

Dagen gick åt till att leta reda på alla sopor och förpassa dem dit de ska vara. Nja, inte riktigt. Jag handlade först. Väl på återvinningen såg jag att jag glömt panta burkar och flaskor. Iddes inte åka tillbaka. Så jag SLÄNGDE dem i containrarna för plast och plåt. Jätteslösaktigt. Ja, absolut. Nån kanske blir lycklig. Nån soparbetare. Det är bra att glädja andra.

Mojo har en riktig sovdag idag. Jag vill också få sova sådär djupt, skönt och länge. Sist jag sov riktigt gott flera nätter i sträck var nog då jag var hos vännen i Skåne. Det är klart, reser man bort i flera dagar så lämnar man ju allt bakom sig hemma.
Och bara är. I nuet.

Antar det är DET folk gör då de reser till varmare länder. Mår skönt. På olika sätt. Jag har aldrig varit dit så jag ska inte uttala mig. Men jag har vart överallt i Sverige. Och på många ställen i Norden....
...där man slipper sydliga kryp. Och baciller. ;-P

Inga kommentarer: