torsdag 23 april 2009

Fågerarter real och fantasy

Ärliga ärlan säjjer vad hon tycker. Är sällan still, tycker inte om att vá själv. Kommer till ro helst i eget bo. Lilla Kvitterill är en alldeles egen sort. Bror är nog en sparvhök.

Skatan tog plats, syntes och hördes och hade allt som försvann för mig. Samlade på det mesta.
Bland annat mina FYRA hårborstar, mina försvunna kassettband, kökssaxar, förbudsskyltar, varningsskyltar, Flaggor (!).... De sistnämnda hade hon väl fått av andra. Hoppas jag.....

När gravstenen äntligen kom på plats och jag åkte dit för att kolla den så kom en skata fastän jag var där, stod rätt nära. Skatan satte sej på stenen, tittade på den en stund, tittade på mig. Den var väldigt vacker. Gnistrande vit och svart. Efter en stund flög den iväg. Det var fint faxist. En såndär stund som gör en varm inombords.

Milla är gåsamor till sina gässlingar. Huld med de sina och vaksam på omgivningen och dess invånare. Ve den som inkräktar!

Ulliz kommer närmast spänstiga tofsvipan, trivs på många ställen, är än här och än där. orädd av sej, är några steg baki sina små. Låter dem fixa saker själv men alltid redo gripa in om så krävs.

6 kommentarer:

norrskensflamman sa...

Har jag rätt?
Ärliga ärlan=jess
sparvhök=gabbe
kvitterill=flisan
spänstiga tofsvipan=ullis
skatan=johanna.vet att det var
ditt smeknamn på henne.
gåsmor=milla
Duva=är du.lugn,tystlåten,mild och god.

Ulliz sa...

Hoho spännstiga Tofsvipan..hö,hö den var kul...Kanske är jag så..känner mig aningen förvirrad iaf nu...å jag tänker så på mina små...Love ya Kramen

Jessica sa...

ärliga ärlan... hummm... SÄDESärlan? nice. *host*

Destiny sa...

Det stämmer bra, Flamman. Utom det sista. Så snällt skrivet. Känner mig mer som en grå arm kråka ikväll med näbben över räkningarna.

Ulliz, har du sett vilken luftakrobat tofsvipan är? Den är fantastisk. Det är du oxå. Var rädd om det som är du. Tappa inte bort dig. Det som är bra för DIG är bra för dina älskade små.

Destiny sa...

Kära Jess. Ärlan kommer med våren!!!! Och ja, Sädesärlan är ett av de mest sympatiska vårfåglar som finns. De kämpar och gnor och försöker få till det.( oj fel ordval men du vet va jag menar.)I ur o skur gör hon allt hon förmår för sitt och alla i sin omgivning.

Loo sa...

Du har fina tankar och dom är underbara att läsa :)