söndag 26 april 2009

Kvällsljust!

Halvnie på kvällen och det är ljuuust! Solen har precis dalat ner bakom grantopparna mot bäcken i nordväst. Jag tryckte just in en cd i datorn. Öronpropparna på och hög volym förståss.

Det har vart underbart rå om lilla Kvitterill. Vi har haft jätteroligt. Igår var vi på prommis. Det gick fasligt sakta. Ni vet, hon upptäckte sina fickor i jackan sin. Då måste man ju bara plocka stenar och fylla dem. Sen när det är gjort så ska de ju tömmas. För att sen fyllas med nya stenar! Sådär höll hon på tills vi träffade karln som bor i huset med välkrattade gården. Då skulle det språkas en stund. Hon är väldigt social, den där lilla. -"I det där huset har jag å mormor å bror å morfar varit! Å min farmor har många hundar. Jättemånga. Å dom skäller. Jag säjjer TYST!"
-"Jahaa" säger grannen väuppfostrat medans hans hundar skäller i bakgrunden. -"Jaaa." säger ungen och nickar och travar vidare...

Hon kom isäng utan problem. Lite övertrött och det var lite svårt komma till ro i första taget. Men det gick. Sen skulle jag se Rocky Bilboa men jag orkade inte se hela. La mig tidigt för att vara jag.

Kvart över sex var det morgon för lilla hon. Jag trodde hon skulle sova längre men icket. Sen gick dagen i ett flygande fläng. Vi var ute, kastade snö. Kastade dockbebin i leran. Plaskat i vattenpölar. Tack o lov plaskar hon belevat. Om man nu kan göra det. Sådär lagomt. Sett en skogshöna, en stor en, tjäderhöna eller orrhöna? nått av dem var det då. en vackert grårödbrun med ögonbryn. Försökt cykla på en tvåhjuling med stödhjul. Bollekar, Svammel och skrattlekar.
Enda ramaskriet var bara efter middagsluren. DÅ vart hon besviken att det var jag som kom och inte mamma.

Mamman och storebror kom och då åt vi palt som morfarn gjort. Jättegod palt! Jag skalade potatisen. Jaa vi hjälps åt ibland med maten. Det är hemskt. Jag har aldrig gjort palt! Joo en gång. Sen fick jag aldrig mer göra den...bara skala potatisen. I avsaknad av träning så blir jag nog aldrig nån paltmakerska. Dotra får överta paltmakarrollen så småningom antar jag... ;-)

1 kommentar:

norrskensflamman sa...

Du skriver så fint.dina inlägg.och ett råd,lär dig aldrig koka palt för då slipper du ju den delen av vardagen.
Läter annars som helgen varit bra.
Märker faktiskt på det du skriver att du är utvilad.långt och välskriver. kram